nieuw zeeland! mijn laatste verslag - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Carlijn Oosterloo - WaarBenJij.nu nieuw zeeland! mijn laatste verslag - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Carlijn Oosterloo - WaarBenJij.nu

nieuw zeeland! mijn laatste verslag

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

24 April 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Ik gok dat dit de laatste update is. Ik dacht dat mijn laatste update uit auckland was. Ik schrijf toch iets minder dan ik dacht. Oeps ..... ik was gebleven in cairns. Uiteindelijk heb ik toch nog wel kunnen duiken in cairns. Helaas was de zee wel een beetje ruig dus met veel plezier zat ik niet op de boot. De plek waar we gingen duiken was gelukkig een beetje afgelegen, dat scheelde weer. Het duiken was helaas niet super want het zicht was Door de cycloon slecht. Snorkelen was wel beter gelukkig. Maar ik denk dat ik nog maar een keer terug moet voor het great barrier reef o om de mooie delen te zien!! Na cairns ging ik naar sydney met mijn veronderstelling dat ik een vlucht naar nieuw zeeland had  tot dat mama whatsappte dat zij dacht dat ik een andere datum vloog. Super blij dat mama mijn planning zo goed kent want ik had bijna op de verkeerde datum op het vliegveld gestaan. Foutje. Doordat ik hierdoor nog 5 dagen extra had ben ik met de trein naar melbourne gegaan. Groningen - Maastricht is niks bij de 11 uur van sydney naar melbourne. In melbourne heb ik vooral veel rondgelopen in de kleine straatjes die verstopt zitten en heb ik in Veel leuke verschillende cafeetjes gezeten.  Na melbourne ben ik vanuit sydney naar Auckland gevlogen.

NIEUW ZEELAND
ik had van een heleboel mensen gehoord dat auckland niks aan was en daar hadden ze ook gelijk in. Daarom ben ik maar 2 hele dagen in auckland geweest wat meer dan genoeg was. Ik heb in auckland wat dingen geregeld voor de rest van mijn trip in nieuw zeeland en ben naar de berg geweest waardoor je de hele stad kan zien. Dat erg mooi en leuk om te zien. Ik had in auckland ook mijn vervoer geregeld: de stray bus. De stray bus is een hop on hop off bus die je naar mooie en bekende plekken rijdt.  De eerste dag gingen we naar een surfplaatsje raglan. We zijn dan nog even naar het strand geweest en hebben lekker fish and chips met iedereen gegeten. De volgende dag gingen we naar de Waitomo caves waar ik samen met anderen van de groep een grot in ging. Door de grot heen lopen was soms best een uitdaging want je moest soms kruipen, zwemmen en tijgerend  Door de grot heen. Dat was heel erg leuk!! In de grot waren ook glow wormen dat zijn larven die licht geven. Het lijkt net alsof je naar een heleboel sterren kijkt,  heel bijzonder!  Na de grotten gingen we naar de mauri  dat is de eerste bevolkingsgroep in nz. Daar leerden we wat over de cultuur en leerden we de haka, een dans die mauri es doen om problemen te bespreken met andere groepen mauri. De volgende dag ging ik naar hobbiton van lord of the rings. Heel sprookjesachtig. En wat is er om elk detail gedacht echt ongelooflijk. Die avond sliepen we in een lodge ook bij mauri es. Daar aten we op de traditionele mauri  manier namelijk in een kuil in de grond. Helaas was het lokale schooltje dicht want anders gingen we de volgende dag daar het eten brengen wat over was. In die omgeving zijn een heleboel mensen die arme mensen en met hun lodge zorgen ze voor de omgeving. Echt een super goed initiatief. Na de lodge gingen we naar de middle of nowhere waar we even tot rust kwamen. Het schema dat er is, is vrij druk dus een dagje niks was erg fijn. Aangezien er elke keer maar weinig mensen op een plek langer blijven leer je de mensen goed kennen wat echt heel fijn is. Want soms wordt je een beetje zat van het standaard gesprekje wat je met de  meeste mensen hebt. in blue duck waar we een dag rust hadden heb ik mentaal voorbereid op de Tongariro crossing. Dus deed ik een 2 uur durende wandeling naar een waterval.
De dag des onheil: Tongariro crossing. Een uur durende wandeling waarvan 3 uur omhoog lopen is. En aangezien mijn conditie niet zo goed is en ik eigenlijk niet kan herinneren wanneer ik een 7 uur lange wandeling laat staan omhoog gelopen heb, was ik erg bang voor deze wandeling. Maar het was het zeker waard. De dag begon heel vroeg en was erg koud maar de zon was wel aan het schijnen, eigenlijk hadden we een hele mooie dag! Het eerste gedeelte is een uur geleidelijk omhoog lopen, soms zwaar soms best te doen. En dan kwam d De devil staircase en voor mij ook de deadly staircase. 1 uur en 10 minuten lang TRAPLOPEN. ik dacht dat ik tien keer dood ging. De reden waarom het de devil staircase heet is; dat je denkt dat je er bent en dan kan je om de hoek kijken en bam nog meer en dan denk je volgens mij is het over en dan bam nog meer. Maar ik kan zeggen als je het gedaan hebt voel je je super goed! En even 10 minuten een vlak stukje en dan nog eens 40 minuten omhoog. Op sommige plekken was het ook nog eens glad en toen was ik wel een beetje zat van omhoog lopen. En dan ben je op de top. Met een super mooi en onwerkelijk uitzicht. Sowieso ziet het eruit alsof je op de maan loopt ( althans dat denk ik) en dan zie je 3 hele mooie meren met kleuren die ik nog nooit eerder heb gezien en dat komt doordat het een vulkaan is( sorry het technische aspect is niet aan mij besteed haha ) maar omdat het vulkanische meren zijn stinken ze ook. Maar om die meren te bereiken moet je eerst half uur naar beneden glijden want het is allemaal vulkanisch zand. Dus ik half surfend voorzichtig  naar beneden en wonder ik ben niet gevallen. ( iemand die mij een tip gaf over hoe ik het beste naar beneden kon wel haha ) eenmaal bij de meren begint de vier uur durende wandeling naar beneden. Op Den duur doen je knieën zoveel pijn omdat het alleen maar naar beneden lopen is. En toen het vlak werd dacht ik dat ik er bijna was maar helaas dat duurde nog 45 minuten.moet zeggen dat ik er toen wel zat van was. Desalniettemin heb ik even een van de mooiste dagwandelingen van de wereld gedaan en het was het zeker waard, een van de mooiste dingen wat ik hier heb gedaan. Na de Tongariro crossing gingen we 1 nachtje naar wellington om vervolgens de volgende dag de boot naar Picton het zuider eiland. In Picton haalden we wat mensen om daarna naar het abel tasman national  park te gaan. In het national park hebben we een gezamenlijke  bbq gehad wat super gezellig was. De volgende dag ging ik samen met nog iemand een tochtje met een boot doen om vervolgens 4 uur terug te lopen. Ik had de smaak te pakken haha. Het was een hele mooie wandeling met allemaal stranden . Na abel tasman gingen we Door naar westport een van de grotere plekken aan de oostkust ( maar nog steeds super klein ). Er was weer een optie om te wandelen en uiteindelijk ben ik toch mee gegaan wat het best waard was. De volgende dag gingen we naar de gletsjer Franz Josef maar daar voor kon je ook nog een 2 uur durende wandeling maken maar aangezien ik al zo veel had gewandeld gunde ik mezelf een beetje rust. Dit is mijn beste beslissing in nz gewe es t aangezien iedereen verkeerd was gelopen en in plaats van 2 uur 4 uur heeft gewandeld. In die tussentijd heb ik een lekker kopje koffie gedronken en lekker zitten niksen in de zon, zwaar leven haha. De dag dat we aankwamen in Franz Josef was het super mooi weer alleen de dag dat we op de gletsjer wilden regende het en was onze toer gecancelled, beetje balen aangezien er niet veel te doen is in Franz Josef. Na de gletsjer reden we Door naar wanaka waar ik 20 minuten heb gevlogen helemaal zelf (met een klein beetje hulp van een instructeur) echt super gaaf en het uitzicht was adembenemend. Sowieso is de natuur super mooi op h et zuidelijke deel. Soms heb je het gevoel alsof er een green screen is. En heel vaak als ik een foto neem ben ik teleurgesteld in de foto omdat het  niet zo goed is als in het echt maar ja dan moeten jullie maar een keer naar nz komen wat h et zeker waard is!!  Na wanaka was het tijd voor queenstown, de plek waar de commerciële bungy jump is begonnen maar dat durf  ik echt niet dus heb ik dat maar even overgeslagen  haha.   Ik ben vanuit queenstown naar de milford sound geweest  echt super mooie natuur  en de weg er naar toe was ook geweldig, helaas wel 5 uur maar je moet er wat voor over hebben. Milford sound staat bekend als de natste plek van nz alleen toen wij weg gingen was het slecht weer in queenstown maar echt super mooi weer in milford , weer een gelukje. We hadden voor drie nachten geboekt maar we verbleven 4 nachten en dat was dus opzoek Naar een slaapplek alleen h et weekend was en er school vakanties waren was echt alles volgeboekt. Uiteindelijk hebben we( ik en drie anderen ) toch iets gevonden alleen was natuurlijk wel iets duurder dan een bed in een hostel. Dat was tegelijkertijd ook onze laatste nacht dus hebben we w nog wat gedronken met iedereen  ( ook met mensen die ik op de vorige bus had ontmoet ) echt heel gezellig. Toen was het tijd om te vertrekken uit queenstown,  waar ik ook de beroemde fergburger heb gehad  super lekker,  om naar mount cook te gaan.  Helaas regende  h et de hele dag en was het super koud het enige wa t we die dag hebben gedaan is in de bus gezeten, foto's gemaakt van de mooie natuur en in het hostel film kijken. Normaal gesproken  met mooi weer kan je een hele mooie wandeling doen en zo mount cool heel mooi zien, maar het regende te veel en was veel te koud. De volgende dag scheen de zon natuurlijk hebben we toch nog wat foto's kunnen maken van mount cook. En er was overal sneeuw gevallen ( nee ik stel me niet aan het was echt koud ) dus de bergen waren heel mooi bekleed met sneeuw. Dus dat betekende veel fotostops onderweg naar de middel of nowhere. Waar ik lekker heb relaxed want buiten was het aan het hagelen. En dan gingen we Door naar koikura waar ik zo graag wilde dat mijn toers dolfijn zwemmen en walvissen spotten doorging maar  helaas de zee was te woest en zelf de vissers waren niet op zee. Maar helaas de jeugddroom om met dolfijnen te zwemmen moet ik ergens anders vervullen. En ik heb mensen gesproken en die zeiden dat  je met meer dan 400 dolfijnen tegelijk zwemmen ( misschien moet ik ooit terug komen ) . Maar wat ik wel heb gespot  is een heleboel zeehonden en echt van super dichtbij, zo dichtbij kom je nog niet eens in pieterburen. Na koikura was het tijd om naar het noorder eiland te gaan. Ook wel weer fijn aangezien het soms erg koud was! Na 3 nachten wellington waar ik bezig ben geweest met mij  inschrijving ging ik voor 2 nachtjes naar Auckland. Aangezien  er geen hol te beleven is in auckland had ik een trip van 2 nachten naar de bay of islands geboekt. In auckland was het uiteindelijk toch nog heel gezellig want sommige mensen met wie ik de hele reis in de bus heb gezeten waren nog in auckland. En dan bay of islands, een van de beste  plekken in nz om een skydive te doen. En dat moest ik natuurlijk zelf ervaren dus had ik me ingeschreven voor een skydive. Oke om heel eerlijk te zijn was ik aldoor te bang en was dit mijn laatste kans om toch nog uit de comfortzone te stappen. Was wel blij dat ik na het boeken  ongeveer 4 uur later in het vliegtuigje zat want anders had ik denk ik niet geslapen. Ik wist niet of ik blij moest zijn of niet toen ik het vliegtuigje instapte. En toen zag ik iemand voor mij uit het vliegtuig gaan en toen dacht ik wel even oh shit (kan je heel leuk in mijn filmpje zien) maar toen ik eenmaal uit het vliegtuig was, was het echt zo gaaf! !!!! Snap echt niet waarom ik het niet eerder heb gedaan het is echt helemaal niet eng! En op de skydive moest natuurlijk gedronken worden, en die avond daarna ook waar wij als pub quiz team 100 dollar tab hadden gewonnen. Ik moet zeggen ik stond er maar een beetje bij ik wist echt niks, en Google heeft ons soms ook een klein beetje geholpen. Maar in de bay  of islands heb ik lekker gerelaxt op het strand want het was best goed weer. Echt een groot verschil met het zuider eiland. En toen 1 nachtje auckland en lang wachten op mijn vlucht in auckland. En nu schrijf ik het einde in taipei dus dat betekent dat ik morgen thuis ben!!! Yeaah!  En sorry voor de niet lopende zinnen enzo het is echt veel te lang om alles te checken... tja met sommige dingen zit die luiheid er nog in hahaha

Tot morgen!! Kus

• 24 April 2015 - 16:59

Zwanny:

Lieve Carlijn, bedankt voor je verslag we hebben er van genoten. We wensen je een goede terugreis en zien je vast snel. Als de piloot onwel word kun je het zo overnemen!!